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49–7-23–2017. 가족주일학교. 로마서공부 49. 16.3 -15
사도바울의 로마서 공부- 49
V. 인삿말과 송축 (16:3-16:27)
1. 개인적 인삿말 (16:3-15)
가. 사도바울은 로마교회의 성도를 개인적인 차원에서 이미 만나기도 하여 알고 있다. (적어도 26명, 뵈뵈를 더하면, 27명) 그렇기에, 사도바울은 개인의 이름을 알면서 그들을 그룹별로, 혹은 가족관계로써까지 인정하며 알고 있다. 개중의 5명을 모두 바울의 동족 유대인들이라고 말한다. 게다가 루푸스의 어머니를 자신의 어머니처럼 대하고 부른다. (13절)
나. 15명정도의 개인들은 사도바울이 개인적으로 친밀히 아는 사이가 아니었으나, 그들의 이름을 부르며 문안할 정도로까지 그들에 관해 잘 알고 있있다. 로마교회와의 관계가 이러하니, 자신이 선교하여 개척한 교회가 아니며 한 번도 방문한 적도 없는 교회이지만, 로마교인들에게 사도바울이 이처럼 깊이있는 교리적인 가르침과 그에 대한 구체적인 실천사항들을 편지로 쓰게 된 것이 조금도 어색하거나, 특이한 것은 아니다. 그만큼 사도바울이 그들의 사정을 이러 저러한 경로를 통하여서 친밀히 알고 있는 방증이라 하겠다.
다. 로마의 교회를 위해 사도바울이 하는 기도나, 문안인사는 그저 두리뭉실 포괄적이나, 공허한 말들이 결단코 아니다. 그가 가진 친밀한 관계와 지식을 바탕으로 로마교회를 위해 매우 구체적으로 기도한다.
라. 이 편지의 마지막 부분에서 “문안하라”라는 단어가 자주 등장하고 강조된다. 왜냐하면 로마교회에 깊이있고, 구체적인 교리와 실천사항을 편지로 쓴 후로, 이에 걸맞는 삶을 살라고 명형하는 것은 지극히 당연하기 때문이다. 만약, 진지하게 실천된다면, 서로에게 문안하는 행위는 지역교회에서 그리스도인들의 연합을 이루는 주요한 것이다. 우리는 교리를 삶에서 구체적으로 살아야만 할 의무와 특권을 가지고 있다.
마. 사도바울은 자신의 문안 인삿말에서 모든 계층의 성도를 언급한다. 즉 그의 가르침에 맞게 자신이 그리 실천하고 있다 하겠다. 인종, 사회계급, 남녀, 등등의 차별을 그리스도 예수님 안에서 하나되었기에 구별하지 않는다는 것이다. (갈라디아서 3:26-28)
주요 공부과제: 우리교회나, 내가 개인적으로 아는 그외의 그리스도인들에게 나는 어떠한 태도를 가지고 사는 지를 한 번 점검해 보는 게 어떨까?
Study on the Apostle Paul’s Letter to the Romans – 49
V. Service – Greetings and Doxology (16:3-16:27)
1. Personal Greetings (16:3-15)
a. The apostle Paul has quite a few persons (26 persons, if Phoebe is included, then 27 persons) whom he already knows and has met before. Indeed, those saints are in Rome. Thus, he personally greets each one of his acquaintances by the groups, or by the family relationships. At least 5 of them are his kinsmen Jews, and one is referred to him as his mother, though she is someone else’s mother (v.13, Rufus’ mother).
b. And about 15 individuals are known to Paul not personally yet he knows them enough to describe about them in his greetings. Thus, it’s no wonder why the apostle can write such a through doctrinal and practical teaching for the saints in Rome. Indeed, the apostle Paul has an intimate knowledge of those saints in one way or another in Rome.
c. The apostle Paul is not ignorant or vague in his prayers for the church in Rome, because he knows those saints in Rome in such an intimate depth.
d. Of course, in this part, the word, “greet’ is a predominant one. And after such deep and thorough doctrinal teaching and its practical application are written for the saints in Rome, this kind of a command is quite natural. Greetings among church members bring a Christian unity when exercised properly, not just superficially. Any Christian doctrine must be lived by its adherents in life.
d. The apostle Paul encompasses all kinds of people in his greetings, thus he lives his own teaching that we are one in Christ Jesus regardless of our age, race, status, or gender. (Galatians 3:26-28)
Study Question: Can we evaluate what my attitude is like towards my church members and any Christians I know personally outside of my church group?