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35–2-26-2017.가족주일학교. 로마서 공부.35. -6부
사도바울의 로마서 공부- 35
III. 구원 – 예수 그리스도안에 있는 하나님의 의 (3:21-11:36): 전가 (3:21-5:11), 실천적 적용 (5:12-8:39), 정당해 지다 (9:1-11:36)
3. 믿음으로 전가된 하나님의 의: 정당화 되어지다. (9:1-11:36)
6부. 하나님의 영광스럽소 찬양 받으실 경륜: 자신의 때에 모든 이스라엘을 구원하심 (11:25-36)
가. 충격적으로, 사도바울은 이방인들의 때가 다 차게되면, 모든 이스라엘이 구원받게 된다는 비밀을 밝힌다. 로마의 이방인 그리스도인들과 오늘날 우리들이 유대인들에 관한 이러한 비밀을 무시해서는 안 된다. 따라서, 이 밝혀진 비밀은 우리에게 경종을 울려 준다.
나. 일시적으로 하나님께서는 유대인들을 은혜에서 멀어지게 하심으로써, 이방인들의 때가 다 차게 하신다. 이방인들의 때가 다 차게 될 때, 하나님께서는 이스라엘에게 다시금 자비를 베푸사 자신의 특별한 경륜으로, 모든 이스라엘을 구원하실 것이다. (이사야 59:20-21) “모든 이스라엘이 구원받는다”는 게 무슨 뜻일까? 물론 유대인 개개인 모두를 뜻하는 게 아니다. 또한 영적 이스라엘인으로서 모든 그리스도인들을 뜻하는 것도 아니다. 이들은 이미 구원받았기 때문이다. 그렇다면, 이 말은, 모든 이스라엘(유대인)이 민족-국가로서 나사렛 예수님을 메시야가 아니라고 거부했듯이, 모든 민족-국가로서, 유대인들이 또한 나사렛 예수님을 메시야로 믿어 구원을 받게 될 것이란 뜻이다. 창조전 부터 정해 진 선택받은 숫자에 맞게, 하나님의 선택의 경륜에 의해 “모든 이스라엘”이 구원을 받게 될 것이다.
다. 이스라엘을 구원하심에서 우리는 하나님의 자비하심과 신실하심을 보게 된다. 나사렛 예수님의 복음을 거절한 이스라엘로 인해, 이방인들의 때가 다 찰 때까지 이방인들이 구원을 받으나, 결국에는 불순종하던 모든 이스라엘도 그들의 조상들과 맺었던 하나님의 언약 때문에 구원의 선물과 부르심을 받게 된다.
라. 사도바울은 로마의 이방인 그리스도인들에게 자신들이 과거에는 하나님께 불순종하였음을 상기 시키면서, 현재 불순종하는 유대인들을 하나님께서 장차 구원에로 이끄심을 알려 준다. 종국에는 불순종하던 모든 (유대인들과 이방인들) 택자들의 불순종에도 불구하고, 그들을 자비로 구원 하신다는 것이다.
마. 불순종하던 이방인들과 유대인들을 선택하신 특별한 자비를 생각하며, 사도바울은 불순종하는 이방인들과 유대인들을 은혜와 자비로 구원하시는 하나님께 찬양을 드리지 않을 수가 없었다. 이 모든 것에서 사도바울은 하나님의 지혜와 절대주권이 영원하심을 고백하였다. (이사야 40:13; 욥기 41:11) 따라서, 모든 이방인 그리스도인들과 유대인 그리스도인들은 무한하신 은혜와 자비로, 죄에서 자신들을 건져 구원하신 하나님께 영광을 돌려야 함이 마땅하다.
주요 공부과제: 나의 죄에서 나를 건지신 하나님의 무한하신 자비와 은혜에 나는 어떻게 감사를 해야할까?
Study on the Apostle Paul’s Letter to the Romans – 35
III. Salvation – The Righteousness of God in Jesus Christ (3:21-11:36): Imputed (3:21-5:11); Practically Applied (5:12-8:39); and Vindicated (9:1-11:36)
3. God’s Righteousness Is Through Faith: Vindicated (9:1-11:36)
Part 6. God’s Glorious and Praiseworthy Plan That Will Save All Israel in His Time (11:25-36)
a. Shockingly, the apostle reveals a mystery that all Israel will be saved when the fullness of the gentiles comes. The gentile Christians in Rome and the rest of the Christians throughout all ages must not be ignorant of this mystery. Thus, it is a warning of God to us today as well.
b. God’s good purpose in permitting Israel blinded temporarily is to let the fullness of the gentiles come in. When the fullness of the gentiles has come in, God’s specific plan to show mercy on Israel will ensue again, and all Israel will be saved. (Isaiah 59:20-21) What does it mean that “all Israel will be saved”? Of course, not every Jew will be saved. Also it does not mean that all spiritual Jews (Christians) will be saved, since it will be self-evident. Rather, all Jews (Israel) as an ethnic group-nation rejected Jesus as their Messiah, likewise Israel as an ethnic group-nation will believe in Jesus of Nazareth as their Messiah. They are in God’s specific election plan, the number of the elect Israel is set before the foundation of the world, so it is stated here, “all Israel”.
c. In election of Israel we see God’s mercy and faithfulness. Israel rejected the gospel of Jesus of Nazareth. But in the end Israel receives God’s gifts and calling for the sake of God’s covenant with their forefathers.
d. The apostle Paul cautions the gentile Christians in Rome by reminding them where they once were (disobedient), and where God promised to take the disobedient Jews in the future. In the end all (both the Jews and the gentiles) will receive God’s mercy upon their disobedience.
e. After thought about God’s electing mercy upon disobedient Israel and the gentiles, the apostle Paul just had to nothing but praise to God for His specific plan to elect both Israel and the gentiles in His pure grace and mercy. In all this God’s wisdom and sovereignty shine throughout all ages to eternity. (Isaiah 40:13; Job 41:11) All the gentile Christians and the Jewish Christians must give glory to God for His infinite grace and mercy shown to them for their salvation from sin.
Study Question: How Can I show my gratitude to God’s infinite mercy and grace shown to me for my salvation from sin?