I. 예루살렘교회와 그 주위로 확장되는 예수님의 교회 (1:1 – 12:25)1. 예루살렘교회 (1:1-7:60)
1.6. 성령님께서 베드로가 예루살렘에서언약백성들에게 언약적 말씀선포를 하게 만드심 (2:14-36)
1) 열두 사도들의 대변자로서, 베드로가예루살렘의 당혹스러워 하는 언약백성들에게 말씀을 전하다. 성령 하나님의 감동하심에 따른 것이다.
베드로는 먼저 저신과 나머지 사도들이 포도주에 취한 것이 아니며, 되려 성령님께 이끌린 것을 선포한다. 요엘선지의 말씀을 인용함으로, 그의 예언한 것을 이루시기 위함이시라고 밝힌다. (요엘 2:28-32)
가) 나사렛 예수님은 요엘선지자의 예언대로 “마지막날들”을 시작하시려고 오신 것이다. 이 마지막 날들은 결국 야훼 하나님의 도래할 크고도 엄위하신 날에 완전히 그 의미를 이루어 낼 것이다. 언약백성과 그들의 온 가족이 그 날들에 주 하나님의 이름을 부르면, 구원을 얻을 것이다.
나) 성령님께서는 새언약의 사명을 받은 예수님의 제자들에게 사명완수를 하도록 구비시키시려 오셨다. (마태복음 28:18-20; 사도행전 1:8) 예수님의 교회 즉, 새언약의 백성들은 제자를 삼는 것을 교회의 근본된 일이라고 이해한다. 이 일은 머리되신 예수 그리스도를 높이는 것이다. 성경 어디에도 교회가 촛점의 중심에 있으라 하지 않았다. 되려 교회의 순종을 통하여 예수님께서 크게 드러 나시고, 머리되신 그 분의 위대하신 점이 부각되어야만 한다.
2) 예수님께서 행하신 기적과 이적, 그리고 표적들은 언약백성들에게 나사렛 예수님께서 실제로 하나님의 아들이시요, 메시야이심을 확증하려 쓰신 하나님의 방법이었다.
3) 이 날 열두 사도들의 사명은 이러하다: 지금 예루살렘에 머무는 유대인들과 이방인 개종자들에게 나사렛 예수님께서 메시야이심을 확신시키는 것이다. 부활하신 날 저녁에 엠마오 가는 길에서 두 제자들에게 성경의 말씀으로 자신의 메시야이심를 증거하셨듯이 (누가복음 24:25-27), 이제 베드로는 성경을 인용하여 예수님께서 메시야이심을 증거하려는 것이다.
가) 나사렛 예수님의 일생과 죽으심, 그리고 부활하심이 유대인들이 믿는 바로 그 하나님께서 미리 작정하신 경륜에 따라 이루어졌다고 밝힌다.
나) 하지만 유대와 예루살렘에 있는 유대인들은 무법자들의 손을 빌려 나사렛 예수님을 붙잡아 십자가에 못박고, 죽였다.
다) 그런데 그들의 행적과는 다르게, 그들의 존경받는 선지자요 왕인 다윗은 나사렛 예수님을 달리 생각했다. 시편 16:8-11에서 다윗은 분명히 “거룩하신 분”께서 메이야이심을 보았고, 죽임을 당하시나, 하나님께서 부활시키시리라고 예언하였다. 베드로의 동시대 유대인들과는 달리 다윗은 자신의 후손으로 오실 메시야를 멀리서 미리 보고 그 분의 일생과 사역 때문에 기뻐하고, 그 분께 소망을 두었다. 이 분이 바로 베드로가 말하는 나사렛 예수셨던 것이다.
라) 또 다른 시편 (110:1)을 인용하며, 베드로는 하나님께서 다시 사신 나사렛 예수님을 하늘로 오르게 하시고, 자신의 우편에 앉게 하심으로써, 선지자요 왕인 다윗의 메시야요 주님되게 하심을 다윗이 예언토록 하셨다고 유대인들에게 선포한다.
마) 지금 유대인들이 당혹해 하는 이 소동은 바로 승천하신 몌시야이시요 주님이신 나사렛 에수님께서 아버지께로부터 받은 약속의 성령님을 베드로와 그의 동료 사도들과 제자들에게 부으셔서, 그 분께서 메시야이심을 언약백성들에게 알리신 일에 지나지 않는다고 선포한다.
4) 베드로와 동시대에 사는 예루살렘에 있는 유대인들과는 달리 베드로와 그외 사도들은 나사렛 예수님께서 부활하셔 그들의 메시야시요, 주님되심을 부활의 증인들로서 증거하고 있다.
5) 베드로의 설교는 하나님의 언약백성들에게 알려야 할 전형적인 복음의 말씀선포이다.
생각할 점: 나의 모든 죄값을 자신의 몸과 영혼에 치르셔 나의 주인되시며, 또한 메시야 되시는 부활의 예수님을 내가 참으로 믿으며, 그분의 보내신 성령님께 이끌려 나는 살아 가는가?
STUDY ON THE LUKE’S ACTS OF THE APOSTLES-6 (11-19-2017, GLMC, Minneapolis, MN)
I. The Church of Jesus in Jerusalem and Its Expansion to Its Vicinity (1:1-12:25)
1. Church in Jerusalem (1:1-7:60)
1.6. The Holy Spirit Making Peter Deliver a Covenantal Preaching to the Covenant People in Jerusalem – Part 1 (2:14-36)
1) As the spokesperson of the Twelve, Peter begins to speak to the bewildered people of Covenant in Jerusalem. It is done by the prompting of the Holy Spirit. Peter makes his hearers acknowledge his fellow Apostles are not drunken at all. Rather, it is done by the Holy Spirit to fulfill His inspired prophet Joel’s prophecy in the past. (Joel 2:28-32)
a) Jesus of Nazareth came to initiate the prophesied “last days”. They will culminate on the coming of the great and awesome day of the LORD. All the people of God’s covenant, the Jews and their households will be saved when they call the name of the Lord.
b) The Holy Spirit has been sent to equip the disciples of Jesus for the given task (Matthew 28:18-20; Acts 1:8) in the new covenant. Making disciples is the foundational work of the new covenant people, that is, the church of Jesus Christ. It is honoring its Head, Jesus Christ. Nowhere in the Bible we find a teaching that the church must magnify itself that people may focus on her than the Head Jesus Christ.
2) The miracles, wonders, and signs done by Jesus were attested by God to the covenantal people that Jesus of Nazareth was indeed, the Son of God, Messiah.
3) The task the Twelve have is this: Convincing the Jewish hearers and the proselytes that Jesus of Nazareth is Messiah. As Jesus did with two disciples on the day of His Resurrection (Luke 24:25-27), now Peter proves the Messiahship of Jesus from the Holy Scriptures.
a) The life, death and resurrection of Jesus of Nazareth are done by the determined purpose and foreknowledge of their God.
b) The Jews in Judea and Jerusalem have taken Jesus of Nazareth by lawless hands, have crucified, and put to death.
c) But their revered king and prophet David thought differently about Jesus of Nazareth. In Psalm 16:8-11, David clearly saw and prophesied “the Holy One” will be killed and resurrected by his covenant God. Unlike Peter’s hearers David rejoiced and hoped in the coming Messiah who was to come from his own descendants, for His life and work. And He turned out to be Jesus of Nazareth in Peter’s days.
d) From another Davidic Psalm (110:1), Peter brings this point that God made the risen Jesus of Nazareth both Messiah and Lord to the king and prophet David by His ascension and making Him sit at His right hand.
e) The havoc just taking place in Jerusalem is done by the ascended Lord and Messiah, Jesus of Nazareth. By pouring God’s promised Spirit upon Peter, fellow apostles and other disciples Jesus of Nazareth clearly shows His Messiahship to Peter’s contemporary covenant people.
4) Unlike his contemporary covenant people in Jerusalem on Pentecost Peter and other Apostles are all witnesses to the resurrection of Jesus of Nazareth as their Messiah and Lord.
5) The preaching by Peter is a classic covenantal proclamation of the Good News to God’s people.
Things to Ponder:
Do I truly believe in the risen Jesus as my Lord and Messiah Who took upon Himself the punishment for my sins and live by His Spirit?