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4-2-2023. HEIDELBERG CATECHISM. Q & A 120.
하이델베르그 요리문답 (The Heidelberg Catechism)
<제 3 부> 감사로 봉사하는 삶
마흔 여섯 번째 주일(주의 날) (LORD’s Day 46)
120문) 그리스도께서는 왜 우리에게 하나님을 “우리 아버지”라고 부를 것을 명령하셨나요?
답) 우리가 기도할 때, 우리 기도의 토대가 되는 것들, 즉 하나님께 대한 어린애같이 순수한 경외와 신뢰를 기도의 맨 처음부터 우리에게 일깨우시기 위함입니다. 다시 말하면, 하나님께서 그리스도를 통해 우리의 아버지가 되시며, 우리 육신의부모에게 우리가 요구하는 세상의 것들을 그들이 자주 거절하는 경우와는 달리 우리가 믿음으로 요구하는 것들을 거절하시는 경우가 거의 없다는 것을 알아야 하기때문입니다. (1)
참조 성경귀절들:
(1) 마태복음 7:9-11; 누가복음 11:11-13; 베드로전서 1:17; 이사야63:16.
Question 120. Why did Christ command us to address God thus: “Our Father”?
Answer:
To awaken in us at the very beginning of our prayer that childlike reverence for and trust in God, which are to be the ground of our prayer, namely, that God has become our Father through Christ, and will much less deny us what we ask of Him in faith than our parents refuse us earthly things.(1)
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Bible References:
(1) Matthew 7:9-11; Luke 11:11-13; 1 Peter 1:17; Isaiah 63:16.
1. 주님의 가르치신 기도는 세 부분으로 이루어져 있다: 하나님께 대한 호칭; 6가지 간구들; 송축. 문답 120과 121은 주님의 가르쳐 주신 기도문에서 우리가부르는 호칭에 관해서 다룬다.
2. 하나님의 영이 없이 그 누구도 하나님을 아버지라 부를 수가 없다. 따라서 성령님께서 우리에게 우리가 하나님께 입양되었음 먼저 일깨워 주시고, 우리로 하여금그 분을 아버지라 부르게 하셨다는 사실을 우리가 안다. 신구약의 성도들도 이 사실에 대해 우리와 동일한 이해를 하고 있었다 (예레미야 31:9; 시편 103:13; 역대상 29:10).
3. 하나님께서는 모든 인류의 아버지가 아니시지만, 예수님 안에서 믿는 사람들의 아버지가 되신다. 신자들 외의 모든 사람들의 아버지는 사탄이다. 이런 사실이어떤 환경에 우리가 날마다 처해 있는 지를 우리로 하여금 깨닫게 한다. 하지만 기억하자 이 세상의 기초를 놓기 전부터 이미 하나님께서는 예수님 안에서 우리를 자녀들로 택하셨다. 우리가 그 분을 먼저 (우리들의 아버지로) 택한 것은 결단코 아니다 (에베소서 1:4).
4. 우리의 기도는 아버지와의 밀접한 대화이다. 그 누구도 우리와 아버지 사이에(우리를) 도우려 끼어 들 수가 없다. 단지 성령님께 이끌려 예수님 안에서 우리는하나님을 아버지라 부른다. 그러므로 우리가 하나님 아버지를 경외하고, 사랑함이 마땅하다. 그런데 (아버지를) 사랑하고 동시에 경외하는 것이 자연스레 병행한다. 아버지로서 하나님께서 우리의 의식주를 제공하시고, 이 세상에서 뿐만 아니라, 죽음 후의 삶에서도 우리를 보호해 주심을 우리는 확신해야만 한다. 성령님의감동으로 예수님을 통하여 우리는 그분을 아버지라 부르며 우리의 기도의 대상이되시는 분으로 찾는 것이다.
(1. The LORD’s Prayer has three parts: Our Address; Six Petitions; Doxology. Qs and As 120 and 121 deal with the address we have in the LORD’s Prayer.
2. Without the Spirit of God the Father nobody can call Him “Father”. Therefore, we know that the Spirit of God first awakens in us our adoption by God the Father and prompts us to call Him “Father”. Both the Old Testament and the New Testament saints had the same understanding about this matter, Jeremiah 31:9; Psalm 103:13; 1 Chronicles 29:10.
3. Even though God is not the Father of all men, in Jesus He is the believers’ Father. All the rest have the Satan as their Father. Such awareness makes us attentive to what environment we live in. Remember He chose us to be His children, before the foundation of the world, not the other way around, Ephesians 1:4.
4. Our prayer is our immediate conversation with the Father, no intermediary being is involved between us and the Father. We call Him in Jesus Christ our Father only being led by the Holy Spirit. Thus, we ought to revere and love God as our Father. Reverence and love can go together. Also we must trust God for our protection and provision for life here and the one hereafter. By the power of the Holy Spirit through Jesus, we call Him Father as the addressee of our Prayer.)